ZERO WASTE: Jak může nechtěně vytvářet více odpadu?

13:13





Zero waste je velký boom – nové obchody, nové produkty bez obalu, nové tipy na to, jak snížit odpad, jak se starat o životní prostředí a jak správně třídit. Všechno to jsou super projekty. Ale jak správně začít a nenadělat tím ještě víc nepořádku?

 Na existenční ose jsme my – moderní lidé na planetě Zemi jen velmi nepatrný čas. Rod lidí je starý 2,8 miliony let. Ale od 50. let minulého století jsme vyprodukovali 8,3 miliard tun plastu. 8,3 miliard tun! Za nějakých 60 let.
A to se bavíme jen o plastu.



Všechno má svůj čas

Je důležité uvědomit si, že Zero waste nemůže být v současné době vykládán doslova. Nikdo z nás nebude mít ze dne na den bezodpadovou domácnost se skleněnými nádobami, nerezovým nádobím a bambusovým kartáčkem na zuby, ať už to zní, jakkoliv cool a ekologicky.
Pár velkých osobností se tomu začalo věnovat a vytvořilo skvělou myšlenku a zároveň pro sebe živnost. Cestují po světě, přednášejí, vydávají knihy, otevírají obchody. Věnují se tomu každou minutu svého času.
Kdybychom měli svět bez odpadu, neměli by práci. To by bylo sice krásné, ale nejspíš se takového světa naše generace nedožije, ani ta další.
Přesto můžeme pomoci. Můžeme šířit myšlenku, učit se, zkoumat nové možnosti, být trpělivý a postupovat dle svých možností a učit ostatní.

Zero waste je v tomto okamžiku hlavně o redukci odpadu.
Kvůli tomu, že takhle chci žít, jsem nevyhodila všechny plastové krabičky ani svůj plastový kartáček. Ne. Všechno tohle mi zůstalo doma. Akorát jsem přestala kupovat nové. Až mi tyhle věci doslouží, dám jim sbohem a ten bambusový kartáček si koupím. Až spotřebuju všechny sprcháče, nahradím je mýdlem bez obalu a tak dále.

Myslím, že ZW je velmi skvělá filosofie a směr života, kterým můžeme v současné době pomoci naší planetě i sami sobě. Mě samotné pomohlo získat rozhled.
Zero waste tvoří takovou rovnováhu a propojuje různé oblasti. Starat se o životní prostředí a vnímat své okolí se pro mě stalo základem.

Pokud chci žít bez odpadu, přivedu do svého života minimalismus a skromnost, zároveň tím šetřím obrovské množství času a peněz a získávám prostor pro rozvoj svého já.






Začátky

Mým prvním krokem bylo naučit se nebýt zbrklá v nakupování. Opravdu potřebuju ten hezký hrníček s puntíky? Přece mám doma plnou skříňku hrníčků. A opravdu potřebuju ten svetr, co je ve slevě? Mám doma patnáct svetrů.
Většinou tedy byla odpověď: 'Ne, nepotřebuji'. Za sebou šlo několik dní bez jediného nákupu a já šetřila čas. Začala jsem se věnovat vaření, naučila se zacházet s potravinami a nevyhazovala jídlo. Zase v tom byla spousta získaného času a peněz. A hlavně radosti, z toho, že něco dělám a rozvíjím se. Vytřídila jsem věci, které mi doma roky ležely a čekali na kdovíco.
Získala jsem více prostoru a méně věcí k uklízení. To, co jsem nechtěla vyhodit, ale leželo mi doma, mi dalo prostor k přemýšlení, jak bych to jinak mohla využít.


Nejsem ani zdaleka tam, kde bych chtěla být, ale každý den přemýšlím a zkouším nové věci. Do toho je do toho potřeba dát sílu, čas a hlavně hlavu.

Zero waste není o tom, vyhodit okamžitě všechno co jaksi neladí s tímto životním stylem, ať už se jedná o plastové kartáčky, krabičky na jídlo nebo kosmetiku, sprcháče, plastové sáčky… Chtě nechtě, tohle paradoxně může zezačátku podpořit ještě větší tvorbu odpadu.
Pokud chcete žít ZW, tak nikdy nevyhazujte ještě použitelnou věc, jen proto, že je plastová nebo jaká.  

Žít bez odpadu je běh na dlouhou trať a je spousta lidí, u kterých se můžeme inspirovat. Podpořit tuhle myšlenku se dá i malými krůčky.



Budu ráda, když se podělíte o veškeré zkušenosti, tipy, nápady nebo budete mít jen spousty otázek.


You Might Also Like

0 komentářů

Popular Posts

O Elišce

Neumí psát o věcech o kterých chce psát.

Svět podle mě

O Elišce II.

Jsou dny, kdy nemůže.

Subscribe